دسته‌بندی‌ها

  • منتشر شده در یکشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
چشم پوشی از خطاهای چه کسانی خوب نیست

چشم پوشی از خطاهای چه کسانی خوب نیست

چگونه از خطای دیگران چشم پوشی کنیم؟

می گویند بخشش کلید سلامت قلب است. وقتی می بخشید سلامت بدن را تضمین می کنید و روزگارتان رنگ زیبایی به خود می گیرد.

متنفر شدن از آدمها مطمئناً خیلی آسان‌تر از بخشیدن کسانی است که به شما بدی کرده‌اند. نمی‌خواهیم بگوییم که بخشش چیزی است که باید راحت آن را خرج کنید. بخشش همه اراده شما را می‌گیرد و در روند آن مجبور خواهید شد بخشی از آنکه هستید را هم بدهید.

بسیاری از متخصصین ادعا می‌کنند که برای گذشتن از آسیبی که کسی به شما می‌زند، باید تمایل به بخشیدن آن فرد داشته باشید. بااینکه گفتن این سخت نیست اما در واقعیت آنقدرها هم که تصور می‌کنید آسان نیست. برای خیلی‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بتوانند کسی را ببخشند، مخصوصاً در مواردی که فرد متوجه آسیب جدی شده باشد. و البته کسانی هم هستند که هیچوقت کسانی که به آنها صدمه می‌رسانند را نمی‌بخشند.

انواع بخشش

از نظر پروفسور وورسینگتون، استاد دانشگاه ویرجینیا، دو نوع بخشش (انواع بخشش) وجود دارد:

بخشش نوعِ اول، با فراموش کردنِ افکار خشم آلود نسبت به فرد مورد نظر است. مثلاً شما به خود می‌گویید که من نمی‌خواهم انتقام بگیرم، اصلاً می‌خواهم به طور کامل آن فرد را فراموش کنم. که البته این نوعِ بخشش خیلی مطلوب نیست، چون شما در وجودتان هنوز اندکی خشم دارید.

بخشش نوعِ دوم، عوض کردنِ احساس است، شما تنفر را فراموش نمی‌کنید، بلکه آن را با محبت عوض می‌کنید. از نظرِ پروفسور این نوع بخشش به سلامت شما کمکِ زیادی می‌کند، فکرِ شما را کاملاٌ باز می‌کند و به شما قدرت می‌دهد.

دلایل بخشش

بهبود فعالیت مغز با بخشش

بخشش مانند اکسیژنی است که فعالیت مغز را بهبود می بخشد و چنانچه دیگران را نبخشید خودتان از آرامش و سلامت روان فاصله می گیرید. برای این که بتوانیم بخشیدن را تمرین کنیم می توانیم این راهکارها را به کار ببندیم. اول این که به نهایت بخشیدن فکر کنید.یعنی بررسی کنید چنانچه فرد مورد نظر یا واقعه اتفاق افتاده را نبخشید چه چیزی عایدتان خواهد شد. راهکار دیگر این است که فهرستی از نام افراد مهم زندگیتان که هنوز از آنها دلخورید، تهیه کنید و جلوی نامشان بنویسید از کدام رفتار و عملکرد آنها دلخورید.

نفرت و خشم سم است

گاهی اوقات بخشش را می توان با چشم پوشی از اشتباههای دیگران ممکن ساخت. کسی که اشتباه دیگری را می بخشد لذت زیادتری از فرد بخشوده شده کسب می کند. عفو و بخشش باید در شخصیت گنجانده شود و نه به عنوان پاسخ به توهینها بلکه به عنوان روش زندگی قرار بگیرد، زیرا نفرت و خشم مانند سم به انسان صدمه میزند. بخشش مانند پادزهر عمل میکند، بهترین انتقام در برابر دشمنان داشتن یک زندگی موفق و شاد است، از دشمن به عنوان کسی استفاده کنید که باعث رشد شده و برای مبارزه با انرژیهای بد توانمند شوید،بخشش موجب آزاد کردن خشم،ترس و درد می شود و دریچه های قلب را به شادی، صلح و عشق باز می کند.بخشیدن ظاهرا کار راحتی نیست برای همین بخشش کار کسی است که قدرت دارد.

قدرت بخشش را دست کم نگیرید

محققان می گویند: قدرت بخشش را دست کم نگیرید،بخشش کلید سلامت عاطفی، روانی و جسمی است. افراد بیرحم مستعد ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، دردهای مزمن، اختلال عملکرد عصبی،سیستم ایمنی سرکوب شده،اضطراب و افسردگی بوده و از داشتن یک زندگی اجتماعی خوب محروم هستند. پرورش کینه در دلها باعث می شود جهان خصمانه به نظر برسد.مطالعات نشان می دهند بیمارانی که از دردهای مزمن رنج می برند، بعد از رها کردن کینه و خصم و توجه به بخشندگی زخمها و دردهایشان التیام می یابد. همچنین زن و شوهرهایی که به راحتی همدیگر را عفو می کنند و اشتباه های هم را می بخشند و احساس خیرخواهانه ای را به هم ابراز می کنند درگیری و مشکلات شان را به طور موثرتری حل می کنند و دردشان کم می شود.

 مراحل بخشش

عمل بخشش و گذشت در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد ، مرحله به مرحله انجام می‌شود. ادوارد هالودل در کتاب خود به نام «شهامت بخشش» این مراحل را به چهار دسته تقسیم می‌کند:

مرحله اول : پذیرش ناراحتی. بخشش با غصه و ناراحتی شروع می‌شود. ممکن است فرد، گروه یا سازمانی شما را رنجانده باشد. اگر می‌خواهید آنها را ببخشید باید به خودتان بقبولانید از رفتار آنها رنجیده‌اید. پس از آن که پذیرفتید آسیب دیده‌اید دچار احساسات منفی چون خشم، ناراحتی، ترس، تعجب، گیجی و ناامیدی می‌شوید و همین احساسات مانند باتلاق شما را در خود فرو می‌برد.

مرحله دوم : تسکین خشم و نفرت. پس از رنجیده شدن خاطرات تلخ ذهن‌تان را پر می‌کند اینجاست که باید سعی کنید به اعتقادات و باورهایتان پناه ببرید و اجازه ندهید خشم و ناراحتی بر رفتارتان تاثیر بگذارد. آنچه در این مرحله به شما کمک می‌کند، شناخت ارزش‌هایتان در زندگی است. باید از خود بپرسید من می‌خواهم این رنج و سختی را به چه چیز تبدیل کنم؟

مرحله سوم : تمرین کردن. در این مرحله باید تلاش کنید با استفاده از کنترل احساسات دیوانه‌وارتان از شر قلاب خلاص شوید. احساس همدردی با دشمنتان می‌تواند در خلاصی از این قلاب نقش مهمی داشته باشد. همچنین با توجه به روحیه‌ای که دارید، می‌توانید به دعا و عبادت متوسل شوید تا به این وسیله از احساسات بد خلاص شوید.

مرحله چهارم: همه چیز را رها کنید و به راه خود ادامه دهید. سعی کنید خشم و کینه را از خود دور کنید و مانع ورود آنها به قلبتان شوید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا مطمئن شوید فاصله زیادی با خشم دارید. در این کار حتما پشتکار داشته باشید. مطمئن باشید بعد از بخشش در درون‌تان فضایی پاک و تازه آفریده‌اید و سالم‌تر و شاد‌تر خواهید بود.

در دل هر بخشیدنی احساس اینکه حق من پایمال شده هم قرار دارد. بخشیدن ظاهرا کار راحتی نیست برای همین بخشش کار کسی است که قدرت دارد. تحقیقات علمی نشان داده که بعضی‌ها‌ زودتر می‌بخشند.

تمرین آرامبخشی بخشایش

آرام بنشینید و چشمان خود را ببندید و بگذارید که جسم و ذهنتان استراحت کند.

خود را در یک صحنه تئاتر مجسم کنید.

شخصی که شما را آزرده و نیاز به بخشیدنش دارید بر صحنه تئاتر است.

سعی کنید او را به روشنی ببینید.

سپس تمام موهبتهای نیکو را برای او مجسم کنید. همه موهبتهایی که برای او پر معنا خواهد بود.او را با داشتن آن موهبتها متبسم و خوشبخت ببینید.

چند دقیقه این تصویر را نگه دارید، آنگاه بگذلرید محو شود.

وقتی او صحنه را ترک کرد ، خود را بر صحنه قرار دهید.

ببینید که همه موهبتهای نیکو به سراغ شما نیز می آید. خود را نیز متبسم و شاد ببینید.

نعمت کائنات در اختیار همه ماست. 

گردآوری: بیتوته

mansour-zabol.ir

mansour-zabol.ir .

دانلود ویدیوی بالا

www.farzandportal.ir

www.farzandportal.ir .

صفت پسندیده‌ای که باعث چشم‌پوشی از خطای دیگران می‌‏شود

چشم پوشی از خطاهای چه کسانی خوب نیست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، «عفو» در اصطلاح به صفتی گفته می‌شود که باعث می‌شود از گناه و بدی دیگران چشم‌پوشی کرده و اگر کسی به صاحب عفو اهانتی و یا ظلمی نمود او درگذرد مخصوصاً زمانی‌که قدرت بر مقابله و برخورد را داشته باشد.

پیامبر اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) می‌فرماید: «به‌درستی که خداوند صاحب عفو است و عفو را دوست دارد». آورده‌اند که موسی(ع) با حق مناجات کرد که الهی کدام بنده به نزد تو عزیزتر است خطاب آمد که آن کس‌که عفو کند با این‌که می‌تواند انتقام بگیرد. موارد عفو و گذشت زیاد است مثل آن‌جایی که کسی گناهی و یا ستمی را به فردی وارد کند و یا این‌که برادر ایمانی در حال عصبانیت اهانتی به انسان وارد نماید و یا این‌که در رابطه با برخورد با ارباب‌رجوع مورد اذیت قرار گیرد که در همه این موارد عفو پسندیده است. علی(ع) می‌فرماید: «هر وقت بر دشمنت قدرت یافتی پس به‌عنوان تشکر از تسلط تو بر او از او عفو بنما». علمای اخلاق گفته‌اند: عفو گوهری است که حق تعالی در ضمیر انسان به ودیعه گذاشته است و برای رسیدن بدان و پیدا کردنش زحمات زیادی کشید و ناملایمات فراوانی را باید تحمل شد و کسانی به این صفت متعالی می‌رسند که اولاً از معاصی تبری جسته و روح را به اوصاف عالیه الهی آرایش داده و ثانیاً کاری کنند که حق تعالی او را مورد عفو قراردهد.

امام صادق(ع) فرمود: به مرحله عفو نمی‌رسد مگر زمانی‌که خداوند سبحان او را مورد عفو قرار داده و گناهان گذشته و آینده او را ببخشد و به نور الهی او را منور کند. رسول خدا(ص) فرمود: یا علی(ع) کسی‌که نپذیرد پوزش عذرخواهی را چه راست گوید و چه دروغ به شفاعت من نرسد و نیز فرمود: پوزش‌پذیر باشید از هر پوزشی، خواه درست باشد و خواه نادرست و هر که نپذیرد شفاعت من به او نرسد.

مقام بخشش امام علی(ع)

ابن‌خلکان نقل کرده از شیخ نصرالله بن مجلی که گفت شبی در خواب حضرت امیرالمؤمنین(ع) را در خواب دیدم و به آن حضرت گفتم قریش و بنی‌امیه در مکه به شما ستم‌ها کردند، با شما جنگ نمودند و بزرگان‌تان را کشتند ولی وقتی نوبت به شما شد و مکه را فتح کردید چه شد که انتقام نکشیدید بلکه گفتید هر کس به خانه ابوسفیان برود در امان است تا در نتیجه فاجعه کربلا برای فرزندت حسین(ع) پیدا شد. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اشعار ابن‌صیفی را در این باره نشنیده‌ای؟ گفتم نه فرمود از او بشنو! از خواب بیدار شدم به خانه ابن‌صیفی رفتم و خواب خود را برایش گفتم پس فریاد زد ناله کرده و گریست و گفت به خدا سوگند اشعاری را که دیشب گفته‌ام و هنوز آن‌را ننوشته‌ام و به احدی نگفته‌ام پس اشعارش را خواند و ترجمه‌اش این است که: توانا شدیم پس گذشت سرشت ما بود و چون شما توانا شدید سیلاب خون در مکه به راه افتاد. شما کشتن اسیران را روا شمردید ولی ما از اسیران می‌گذشتیم و می‌بخشیدیم همین تفاوت بس است میان من و شما. در روایت است چون روز قیامت شود خدای تبارک و تعالی پیشینیان و پسینیان را در یک سرزین گرد آورده منادی فریاد کشد اهل فضل کجایند. جماعتی از مردم برخیزند. فرشتگان ایشان را استقبال کنند  گویند فضل شما چه بوده؟ گویند ما به کسی که از ما می‌بُرید پیوستیم و آن‌که ما را محکوم می‌کرد احسان می‌کردیم.

lorestan.iqna.ir

lorestan.iqna.ir .

دانلود برنامه مخصوص اندروید

دانلود برنامه مخصوص اندروید

 

 

ببینید

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

مطالب تصادفی