دسته‌بندی‌ها

  • منتشر شده در دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اعتماد و باور قلبی کامل به یک موضوع و یا حقیقت را چه میگوییم

اعتماد و باور قلبی کامل به یک موضوع و یا حقیقت را چه میگوییم

خبرگزاری شبستان

اعتماد و باور قلبی کامل به یک موضوع و یا حقیقت را چه میگوییم

حجت الاسلام «علی لرستانی»، در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری شبستاندر خرم آباد، افزود: خداوند متعال انسان را با هدفی به این عالم خاکی آورد و ایمان به خداوند و فرستادگان وی را رمز رسیدن به کمال حقیقی و سعادت دنیوی و اخروی وی مقرّر شده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز، اظهار داشت: با رجوع به آیات و روایات معصومین(علیهم السلام) مشخّص می­شود که ایمان به خداوند  وعمل صالح شرط لازم برای نیل به سعادت انسانی است.

وی بیان کرد: آیات قرآن، مکررّ، ایمان و عمل صالح را در کنار هم آورده و روشن میسازد که این دو در کنار هم، سعادت و رستگاری انسان را به دنبال دارد و لذا برای بقاء ایمان در دل، انجام عمل صالح، امری ضروری است که بدون آن، روح ایمان می‌خشکد.

حجت الاسلام لرستانی، خاطرنشان کرد: نخستین چیزی که سرمایه اصلی نجات و خمیرمایه سعادت و کلید درهای بهشت شمرده شده ، ایمان و عمل صالح است.

وی تصریح کرد: قرآن در آیه 82 سوره بقره می فرماید: کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام داداند یاران بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند.

حجت الاسلام لرستانی، با تاکید به اینکه ایمان تنها یک کلمه نیست، بلکه یک باور قلبی است، بیان کرد: باوری که به زندگی انسان جهت می‌دهد و در چگونه زیستن او نقشی مهمّ دارد و محور ارزش‌گذاری برای اندیشه‌ها و عملکردهای مردم است.

وی افزود: خداوند متعال نیز در قرآن کریم هرگاه ایمان را مطرح می‌‌سازد، به دنبال آن عمل را نیز بیان می‌‌دارد تا نمود عینی ایمان را در عمل گوشزد کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه الیگودرز، گفت: بنابراین ایمان زبانی و یا اعتقاد صرف، ایمان نیست مگر آن‌که به لوازم آن چیزی که بدان معتقد شده‌ایم، ملتزم شویم و آثار آن را بپذیریم .

وی ادامه داد: درک فوائد ایمان، زمانی معنا پیدا  می کندکه انسان علاوه بر آنچه که به زبان می آورد و باور قلبی دارد، به آنچه که خداوند دستور داده نیز عمل نماید نه اینکه تنها به ایمان زبانی و یا باور قلبی اکتفا نموده و از طرفی نیز در انتظار چشیدن فوائد ایمان باشد.

حجت الاسلام لرستانی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راههای رسیدن به فایده ای ایمان به خدا این است که انسان شرایط خلاء ایمان را مورد بررسی قرار دهد و ببیند در صورت نبود ایمان چه زیانهای مادی و معنوی و فردی و اجتماعی شامل افراد می شود.

وی افزود: به عنوان نمونه می بینیم آنجا که جای ایمان خالی مانده است مانند برخی جوامع عصر حاضر تمام قدرت علمی صرف خود خواهی ها و خود پرستی ها ، افزون طلبی ها ، برتری طلبی ها ، استثمارها ، استبدادها ، نیرنگ ها و نیرنگ بازی ها شده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه لرستان، افزود: از مجموع آیات و روایات این چنین برداشت می شود که ایمان و عمل مانند دو بال هستند که پرواز با یک بال ممکن نیست.

حجت الاسلام لرستانی، همچنین ایمان و عمل صالح را دو واقعیت جدانشدنی دانست و افزود: مقارنت ایمان و عمل صالح در آیات و روایات ارتباط مستقیم و متقابل این دو را  در زندگی هایمان تصدیق می‌کند.

www.shabestan.ir

www.shabestan.ir .

درس دوم در پناه ایمان

سوالات تشریحی درس 2

1 – آیا شناخت ما از خالق خویش و رهنمودهای او به تنهایی، اطاعت و عمل به دستوراتش را درپی خواهد داشت؟

خیر در کنار شناخت خداوند نیازمند حقیقت دیگری هستیم تا سبب انجام دستورات او توسط ما شود و آن حقیقت ایمان نام دارد. 2 - «ایمان» چیست؟ ایمان، اعتماد و باور قلبی کامل به یک موضوع یا حقیقت است، باوری که شوق عمل به آن حقیقت را در انسان ایجاد میکند.

3 – سخن امام علی (ع) در مورد ایمان و عمل را بنویسید .

حضرت علی میفرماید: ایمان و عمل دو برادر همراه و دو دوست جدایی ناپذیرند

4 - راههای دستیابی و تقویت ایمان به خدارا نام ببرید .

1 - یاد و ذکر خداوند

2- انجام کارهای نیک و دوری از گناهان

۳- الگو قرار دادن انسانهای مؤمن

5 - یاد و ذکر خداوندچگونه موجب تقویت ایمان می شود ؟

 حضور خداوند در خاطر ما در همه لحظات زندگی، در آغاز صبح، در طول روز و هنگام کار و تحصیل و در انتهای شب، سبب افزایش ارتباط ما با خدا و تقویت ایمان به اومیشود

6 - یکی از حکمتهای نمازهای پنجگانه را بنویسید .

یکی از حکمتهای نمازهای پنجگانه زنده نگهداشتن یاد خدا در تمام طول شبانه روز است

7 - خداوند گوش سپردن به ...........آیات قرآن ...........را یکی از عوامل افزایش ایمان برشمرده است

8 – سخن پیامبر اکرم در مورد محافظت از نمازهای پنجگانه چیست ؟

پیامبر اکرم میفرماید: «تا زمانی که مؤمن بر نمازهای پنجگانه در وقت آن محافظت کند، شیطان پیوسته از اودر هراس است»

9 – سخن امام علی در مورد همنشینی با انسان های هوسران را بنویسید .

امام علی میفرماید: همنشینی با انسان های هوسران، موجب ازبین رفتن ایمان میشود

10- انجام کارهای نیک و دوری از گناهان چگونه ایمان را تقویت می کند ؟

همانطور که ایمان به خداوند، عمل به دستورات او را به دنبال دارد، باید دانست که عمل به دستورات الهی نیز موجب تقویت ایمان میشود؛ یعنی میان این دو، رابطه دوسویه است و هر کدام دیگری را تقویت میکند

11 – بگفته امام صادق چه چیزی ایمان را در دل پایدار می کند ؟

بگفته امام صادق آنچه ایمان را در دل پایدار میکند، دوری از گناهان است

12 – چگونه می توان با الگو قرار دادن انسانهای مؤمن بر ایمان خود بیفزائیم؟

یکی از راههای تقویت ایمان، مطالعه و تفکر درزندگی انسان های مؤمن و سرمشق قرار دادن آنها در مسیر زندگی است. این افراد به دلیل ایمان بالای خود، نمونه های مناسبی برای ما هستند تا با پیروی از راه و رسم زندگی آنان و الگو گرفتن از اخلاق ورفتارشان، بتوانیم همچون این افراد، بر ایمان خویش به خداوند بیفزاییم

13 - آثار ایمان را نام ببرید .

1 - آرامش

۲ - رهایی از سردرگمی و بیهدفی

14 – دلیل آرامش افراد با ایمان چیست ؟

مهمترین دلیل این آرامش این است که خداوند دل و جان آدمی را به گونه ای آفریده که جز با یاد و نام او، آرام نمی گیرد

15 - کسی که در زندگی خود، هدف والا و ارزشمندی نداشته باشد، ...احساس بیهودگی.... میکند

16 – چرا افراد با ایمان هیچگاه در زندگی احساس پوچی نمیکنند؟

 زیرا میدانند که خدا از خلق کردن آنان هدفی داشته و دراین جهان، به حال خود رها نشده اند

17 - توضیح دهید چرا با اینکه از خوبی برخی کارها آگاهیم؛ اما آن کارها را انجام نمیدهیم؟

زیرا تنها شناخت و آگاهی از یک مطلب برای عمل به آن کافی نیست؛ بلکه باید آن شناخت، به مرحله ایمان برسد. یعنی به آنچه میدانیم، ایمان داشته باشیم

dinishariatie.blogfa.com

dinishariatie.blogfa.com .

ایمان یک واژه و شعار نیست، یک حقیقت و باور قلبی است

اعتماد و باور قلبی کامل به یک موضوع و یا حقیقت را چه میگوییم

به گزارش خبرگزاری مهر، نماز جمعه این هفته در هامبورگ به امامت حجت الاسلام والمسلمین  اسماعیل انصاری، مسئول دارالقران الکریم مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد. در ادامه خطبه های وی را می خوانید؛ 

الحمدلله رب العالمین الصلاة والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین سیدنا و نبینا طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و اصحابه المنتجبین.

عبادالله! أوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه.

خودم و همه شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:

کُن بالعَمَلِ بالتَّقوی أشَدَّ اهتِماما مِنکَ بالعَمَلِ بغَیرِهِ؛ فإنّهُ لا یَقِلُّ عَملٌ بالتَّقوی، و کَیفَ یَقِلُّ عَملٌ یُتَقَبَّلُ؟! لِقَولِ اللّه ِ عَزَّ وجلَّ: «إنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ المُتَّقِینَ».

به عملِ با تقوا بیشتر اهتمام داشته باش، تا به عملِ بدون تقوا؛ زیرا هیچ عملی که با تقوا توأم باشد اندک نیست، چگونه اندک باشد عملی که پذیرفته می شود! چون خداوند عزّ وجلّ می فرماید: «جز این نیست که خداوند از تقوا پیشگان می پذیرد».

عمل با تقوا با ایمان کامل انسان بدست می آید. اگر ایمان در قلب انسان گسترش بیابد و تمام وجود انسان را فراگیرد عمل انسان مطابق با تقوای الهی خواهد بود. امام علی علیه السلام می فرماید: إِنَّ الاْیمَانَ یَبْدُو لُمْظَةً فی الْقَلْب، کُلَّمَا ازْدَادَ آلاْیْمَانُ ازْدَادَتِ اللُّمْظَةُ.

ایمان در قلب انسان مثل یک نقطه سفید بر قلب انسان است؛ مانند نوری در دل انسان است. مانند اینکه اتاقی تاریک باشد و چراغی در آن روشن شود و بعد چراغ های بیشتری روشن گردد تا اتاق را کاملا روشن سازد. ایمان هم همین گونه است؛ مانند نوری است که در فضای تاریکی می درخشد و مانند نقطه سفید در دل انسان گسترش می یابد. هر چه ایمان افزایش پیدا کند این سفیدی گسترش پیدا می کند. و لذا بعضی تمام وجودشان نورانی است و برخی قسمتی از وجودشان، بعضی هم کلا تاریک اند که اینها مرده اند و هرچه قدر هم در معرض نور هدایت قرار گیرند روشن نمی شوند به تعبیر قرآن کریم: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ[۱]

ایمان یک واژه و یک شعار نیست. ایمان یک حقیقت و باور قلبی است. یک ادعا نیست. این غیر از اسلام است. چراکه اسلام را هر کسی می تواند مدعی باشد. شهادتین بگوید و مسلمان شود. مانند ابوسفیان که شهادتین گفت و مسلمان شد. همسرش نیز مسلمان شد. وقتی مکه فتح شد قرآن می فرماید إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دینِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا[۲] نفرمود «یؤمنون» فرمود «یدخلون»! یعنی داخل در دین شدند. بله کسی مسلمان بشود احکام مسلمان بر او حاکم است. آثاری بر او مترتب است ولی ایمان غیر از اسلام است.

این که قرآن می فرماید یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا باللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَاب الَّذی نَزَّلَ عَلَیٰ رَسُولِهِ وَالْکِتَاب الَّذی أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَکْفُرْ باللَّـهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا[۳] معلوم میشود یک نکته ای است و آنهم اینکه ایمان واقعی با ایمان ادعای و مسلمان بودن تفاوت دارد.

لذا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۲۲۷ نهج البلاغه می فرماید: وَ قَدْ سُئِلَ عَنِ الاْیمانِ فَقال عَلَیْهِ السَّلامُ: الاْیمانُ مَعْرِفَةٌ بالْقَلْب، وَ اِقْرارٌ باللِّسانِ، وَعَمَلٌ بالاَرْکانِ از حضرت در مورد ایمان پرسیدند، فرمود: ایمان باور قلبی است، به زبان هم بیاورد و در عمل پیاده کند. ولی اسلام همان اقرار به زبان است.

در سوره حجرات می فرماید یک عده ای آمدند خدمت پیامبر (ص) و منت گذاشتند که ما ایمان آوردیم: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَـٰکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبکُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّـهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ[۴]

اعراب می گویند ایمان آوردیم ولی ای پیامبر به اونها بگو ایمان نیاوردید بلکه اسلام آوردید.

خوب چه کار باید کرد تا یک مسلمان در زمره مؤمنین بحساب آید. نکته مهمی در قرآن هست و آنهم اینکه در قرآن حدود ۱۰۰ مورد خطاب یا ایها الذین آمنوا وجود دارد. بعد از هر این خطابات، خداوند تکلیفی بر گردن مؤمنین قرار داده است.

یا توصیه اعتقادی میکند، یا خانوادگی یا اقتصادی یا وظابف دیگری که یک مؤمن دارد را گوشزد می کند. ولی «یا ایها الذین اسلموا» در قرآن نیست که خداوند بفرماید ای کسانی که مسلمان شدید این کارها را انجام دهید. به عنوان نمونه به تعدادی از این آیات اشاره می کنیم:

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ[۵] ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و پیامبر و اولی الامر اطاعت کنید.

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لَا تُقَدّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ[۶] ای کسانی که ایمان آوردید از خدا و پیامبرش سبقت نگیرید.

یا در خصوص زبان می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدیدًا[۷] محکم حرف بزنید.

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ[۸] چرا حرفی را که میزنید عمل نمی کنید.

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ[۹] یکدیگر را مسخره نکنید.

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ[۱۰] سوء ظن نورزید.

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّـهِ[۱۱] توبه کنید.

یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بالْبَاطِلِ[۱۲] مال حرام نخورید.

تمام ارزشهای اخلاقی بعد از یا ایها الذین آمنوا آمده است. غیر از این آیات که با خطاب به مؤمنین آمده، سوره مؤمنون ابتدایش ویژگی های مؤمنین را بیان می کند:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾ الَّذینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشعُونَ ﴿۲﴾ وَالَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾ وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾ إِلَّا عَلَیٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ ﴿۶﴾ فَمَنِ ابْتَغَیٰ وَرَاءَ ذَٰلِکَ فَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿۷﴾ وَالَّذینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾ وَالَّذینَ هُمْ عَلَیٰ صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ ﴿۹﴾ أُولَـٰئِکَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿۱۰﴾ الَّذینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿۱۱﴾

مؤمنان رستگار شدند؛ (۱) آنها که در نمازشان خشوع دارند؛ (۲) و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند؛ (۳) و آنها که زکات را انجام می دهند؛ (۴) و آنها که دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفتی) حفظ می کنند؛ (۵) تنها ارتباط با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره گیری از آنان ملامت نمی شوند؛ (۶) و کسانی که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند! (۷) و آنها که امانتها و عهد خود را رعایت می کنند؛ (۸) و آنها که بر نمازهایشان مراقب اند؛ (۹) (آری،) آنها وارثانند! (۱۰) (وارثانی) که بهشت برین را ارث می برند، و جاودانه در آن خواهند ماند! (۱۱)

پس برای مؤمن شدن باید کارهایی را انجام داد و تلاش کرد. ایمان یک باور قلبی است و باید با تمام وجود باور داشت و به دستورات الهی عمل کرد و خداوند را اطلاعت کرد.

اگر کسی ایمان داشت، اثر بر روح و رفتار او نمایان است. لذا مؤمن آرامش، حسن ظن و هدف دارد و هیچ وقت احساس پوچی نمی کند. مؤمن هیچ گاه احساس ضعف نمی کند بلکه احساس عزت می کند. مؤمن حیاء دارد. مؤمن حس اجتماعی دارد و نسبت به گناه گریزان است. مؤمن لذت معنوی دارد.

ایمان یک بسته و یک مجموعه است که باید در همه ابعاد زندگی اثر و جریان داشته باشد. اگر کسی ایمان داشت، صبر دارد و با خانواده اش مهربان است. نمی شود انسان مؤمن باشد و دست بزن داشته باشد؛ با زن و بچه اش بد اخلاق و بد رفتار باشد. با مردم بد اخلاق و بد رفتار باشد؛ دروغ بگوید، بد قولی کند یا به نماز اهمیت ندهد.

از خداوند می خواهیم ایمان ما را تقویت بفرماید.

www.mehrnews.com

www.mehrnews.com .

 

 

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

مطالب تصادفی